dijous, 5 de maig del 2011

PANEM ET CIRCENSES XXXIV

El cap de setmana passat, la Malole, en Marçal, en Joan i jo hem estat de turisme rural al Berguedà. Haviem llogat una casa a Olvan, una masia aïllada però molt a prop del poble, en la carretera que va d'Olvan a Cal Rosal. De camí i després de dinar a Balsareny i veure de lluny el seu castell, ens hem aturat a Puig-reig per visitar la colònia tèxtil de Cal Pons, una de les 18 colònies que ressegueixen el riu Llobregat. Aquesta és una de les més monumentals del país construïda entre el 1875 i el 1900. Del conjunt en destaca especialment la part més monumental, formada per tres grans torres senyorials, l'esglèsia neogòtica i la casa-convent, envoltat tot per un bosc d'alzines i cedres i d'un gran jardí romàntic. En una capella lateral de l'esglèsia ens van passar un audiovisual de la visita que va fer a la zona el rei Alfons XIII i al cor en vam veure un altre de com era la vida dels infants (nens i nenes) a la colònia. Va ser força interessant.
La casa reunia tot el que hom pot voler per fer-hi una estada molt més llarga: llar de foc, piscina, porxo, una bona biblioteca i una gran selecció de música clàsica. Són dos cases en una, amb dues habitacions cadascuna i comparteixen la piscina i la barbacoa. Molt recomanable.
L'endemà vam visitar les esglesioles romàniques de Santa Maria d'Avià i Sant Vicenç d'Obiols. La primera, molt ben conservada té un frontal d'altar de la primera meitat del segle XIII representant en la part central la figura de la Verge i el Nen i a banda i banda, escenes de la vida de Jesús i Maria. Preciós però malauradament només una còpia ja que l'original es conserva en el Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Sant Vicenç (consagrat abans del 888) ha patit moltes transformacions que l'han deixat un pèl estrany. Però dins de l'esglèsia hi ha excavada el que sembla una tomba amb forma d'ocell i tot al voltant un gran nombre de tombes antropomòrfiques.
A la tarda, varem visitar la Casa Ferreres, casa pairal de l'amo de la casa rural. Un imponent edifici en la cruïlla del que era el Camí ral i el camí ramader. A l'edifici original li van anar afegint cosos al llarg dels segles fins a l'actual que té 42 metres de façana. Tenen documents que parlen de la casa des del 1283. Tot i que ell i la seva dona hi viuen, el tenen com un petit museu. Ens va agradar moltíssim. Espero que la Malole i en Marçal pugin les fotografies que varem fer. Va ser una tarda molt ben aprofitada.
I el diumenge, vam dedicar el matí a visitar Sant Quirze de Pedret (s.IX), al terme municipal de Cercs. Per arribar-hi s'ha de travessar el pont gòtic (s.XIII) i després caminar una bona estona fent pujada. Diuen que són 400 metres però no us ho cregueu pas. L'esglèsia també ha patit moltes transformacions i afegitons però aquestes són ben fetes i el conjunt és molt maco i el paisatge fantàstic. Les pintures murals conservades al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona i al Museu Nacional d'Art de Catalunya, constitueixen exemples excepcionals de la pintura pre-romànica de l'Europa occidental. El conjunt que formen el pont i l'esglèsia és considerat un dels conjunts monumentals més importants del Berguedà i de Catalunya.
A l'hora de dinar ho vam fer a Berga, molt bé i al tornar, a més a més, no vam trobar caravana.

l'Orant de Sant Quirze de Pedret frontal d'altar de Santa Maria d'Avià

1. Rectifico: El que hi ha dins l'esglèsia de Sant Vicenç i que te forma d'ocell no és una tomba (n'hi han dues) sinó una pica baptismal per immersió. O almenys això és el que es creu. He dit.

2. Tot és interessant per això és tan bonic viatjar, veure museus i bona taula.......... Espero les fotos que penjareu.