Unes
hores abans d’assistir a la funció del Liceu, m’assabento del problema polític que
està en boca de tots. Casualment en
l’argument de l’opera d’avui hi
trobem molts paral·lelismes amb el que està passant. Això fa que no gaudim de
l’espectacle amb tranquil·litat. Moltes de les frases que diuen els actors
tenen plena vigència.
Al
final de l’espectacle aplaudiments pels cantants i el cor. Mentre cau el taló,
tot d’una, des del centre del tercer pis una bandera estelada ondeja, fet que
aplaudim i coregem amb cants la majoria dels assistents.
Andrea Chénier és l’òpera
més famosa d’Umberto Giordano
(1867-1948). La qualitat i l’instint teatral de la partitura aviat la van
convertir en un èxit dins i fora d’Itàlia. El llibret de Luigi Illica s’inspira
en l’existència real d’André Chénier (1762-1794),un poeta francès que, tot i
haver abraçat en un primer moment la causa de la Revolució Francesa, va acabar
sent víctima del Terror i va morir guillotinat.
L’òpera de Giordano, tot i el
rerefons revolucionari, concentra l’acció en la història d’amor entre Andrea
Chénier i Maddalena de Coigny. La partitura s’emmarca en el context del verisme
italià, com a reacció antiverdiana. Té números cèlebres, molt coneguts, com
“Improviso”, “Nemico della patria” i “La mamma morta”
Molt acurada la posta en
escena, coproducció de la Royal Opera House, Covent Garden de Londres, Centre
Nacional d’Arts Escèniques de Beijing i l’Òpera de San Francisco.
A la sortida molta gent a la
Rambla.
Em quedo amb un regust agre-dolç. Bons cantants, bona música, vestuari molt cuidat i romàntic, ballet... però la Revolució del Terror francesa... ens ha quedat a dins.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada