PORTUGAL
Museu
Paula Rego
De
l’escapada a Portugal la setmana passada, voldria comentar-vos algunes vivències.
Com que la majoria de vosaltres ja coneixeu aquest país lusità, em centraré en
fets, potser petits, que m´han fet gaudir molt bones estones.
L’Hotel
Londres, on ens van allotjar al grup d’una trentena de jubilats, del Mundo
Senior Plus, és a Estoril. Hotel còmode i amb piscina, on ningú hi va pas posar
els peus, ja que malgrat el sol, a 9 graus de temperatura, no resultava massa
engrescador fer-ho.
D’Estoril
a Cascaes, el municipi més proper, ens separaven dos kilòmetres, que es poden
fer ben bé a peu i que nosaltres vam optar per fer-los còmodament amb taxi.
Cascaes té moltes coses boniques per
veure. Entre aquestes, una zona voltada de verd i ben cuidada on hi ha la
majoria de museus. D’aquesta manera pots triar el que més t’agrada o desitges
veure. Avui us parlaré d’un que va ser una troballa. És el Museu CASA DAS
HISTÓRIAS PAULA REGO. Un edifici interesant tant pel contingut com pel
continent. L’edifici és obra de l’arquitecte Eduardo Souto Moura, guanyador
d’un premi Pritzker. El contingut presenta un conjunt de l’obra gràfica i
pintura de Paula Rego i del seu marit Victor Willin, també pintor. Pintura
estranya i neguitosa la de Paula, almenys així la vaig sentir. Els seus primers
treballs daten de les dècades de 1960 a 1970, classificada com neodaísta.
Barreja diferentes tècniques com pintura
i collage, juga amb imatges infantils, fetitxistes i traumàtiques. Més endavant
desenvolupa un estil més il·lustratiu i figuratiu. El seu treball mostra una cara sinistra, accentuant la
dominació maliciosa i la subversió de l’ordre natural. Pinta realitats socials
polèmiques; també il·lustra historietes i tebeos. En moltes historietes els
animals representen situacions humanes.
El
dia de la nostra visita, pràcticament tota l’obra estava centrada en el ballet
There and back again que havien
representat feia poc a Cascaes, amb muntatge musical i en quatre temps, dos
d’ells ballats per personatges humans i dos convertits els mateixos personatges
en animals més o menys monstruosos i fastigosos, mostrant una decadència
continuada de la realitat. A les sales hi havien uns maniquís amb les robes de
cada un dels personatges i els animals. Podies tocar les màscares i les
textures de la roba, a més de veure els dibuixos i els esbossos retocats que va
fer Paula.
Enganxades
a les parets partitures de la música.
Un
DVD mostra el ballet en la seva totalitat, visió que vam compartir amb un grup
d’adolescents i la seva monitora que els hi feia veure tota mena de detalls.
Aquest
edifici és tot ell dedicat a l’artista per perpetuar la seva obra. Nascuda a
Lisboa el 1935, d’una família adinerada durant l’època de Salazar, es comenta
que potser això la va influenciar en els seus personatges sinistres i
dominants, tot i que en els seus últims treballs mostra un estil mes realista.
A la Galeria Nacional de Londres es pot
veure el retrat que va fer del president portuguès Jorge Sampalo.
Segueix, segueix, de moment és mol interessant.
ResponElimina