dimarts, 29 d’octubre de 2013

L'arpa i les seves vibracions, 306


              LAUT VERKÜNDE UNSRE FREUDE

Després d'unes setmanes de silenci, avui retrorno al bloc ja començada la temporada de concerts a l'Auditori i proximanent la de les òperes al Liceu. La meva aportació se centrarà majoritariament en la música. Menció apart els viatges ja programats, un a Roma el novembre i un altra a Canaries el desembre.

Comento el concert del diumenge al matí a l'Auditori. Escoltem una  primera audició d'una cantata de Mozart. La cantata maçònica Laut verkünde unsre freude, (Elogi de l'amistat), una obra que aposta decididement per la concòrdia. Dita cantata fou un encàrrec destinada a la inaguració del nou temple de la seva lògia. És la quarta i última de les cantates maçòniques de Mozart. El text prové d'un dels membres de la lògia.

Consta de sis parts: Cor/ Recitatiu/ Ària/ Recitatiu/ Duet/ Cor

L'exultant cor inicial proclama amb una inapel·lable determinació col·lectiva la consagració del nou temple. L'ària de tenor canta el delit que procura al maçó l'exercici de la beneficiència, qualificada de "deessa serena i omnipotent". I al nucli de l'obra, el duet per a tenor i baix, els sentiments de concòrdia i fraternitat flueixen en el pla musical amb la calidesa harmònica més generosa. La cantata es clou amb la represa del cor inicial. La cerimònia d'inauguració del temple va tenir lloc el 17 de novembre de 1791. Pocs dies desprès, el 5 de decembre, Mozart moria a Viena.
 Salvador Mas fou el director de L'OBC. Els cors magnífics a càrrec del Cor Lieder Càmera  i  Cor Madrigal. Els dos tenors Yann Beuron i Jan Petryka i el baríton J.A. López.
L'obra de 14 minuts de durada va agradar molt, la música és molt treballada i tant l'orquestra com els músics la van interpretar amb perfecció. Els cors van consolidar la seva fama a la que ens tenen acostumats.
Seguidament i també dins la ètapa masònica de Mozart, oirem el Concert per a clarinet i orquestra, partitura ja coneguda, sobretot l'Agagio, Al clarinet Laura Ruiz Ferreres, nascuda a Amposta i considerada una de les clarinetistes més valuoses de la actualitat.

En contra  la poca assistència de públic, factor que comença a preocupar.Es veien seients buits a tots els nivells des de platea a la segona graderia.

2 comentaris:

Maria Dolors Giral ha dit...

El preu de les entrades no hi tindrà alguna cosa a veure?
L'educació també, és clar.

Rafel ha dit...

800 locals de concerts han tancat en el que va d'any a Espanya a causa del IVA. I mireu com està el Liceu.