Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual: "Maria Rosa" de Cecil B. DeMille en còpia de l’Eastman House
Aquesta tarde de diumenge 27 d'octubre l'hem vista
Amb sessió gratuïta. Amb l'acompanyament musical del mestre Joan Pineda
Han participat el dramaturg Josep M. Benet i Jornet i Sharon Feldman, especialista nordamericana en l'obra d'Àngel Guimerà.
El 1916, Cecil B. De Mille ja era un cineasta de
prestigi avalat per una vintena de llargmetratges quan Jesse Lasky i
Paramount li van confiar el debut cinematogràfic de Geraldine Farrar,
una cantant d’òpera de prestigi que arribà a Hollywood amb tractament
d’estrella. L’objectiu essencial era una adaptació de la mítica “Carmen”
de Merimée, però el cineasta no va voler córrer riscs i li va oferir un
altre melodrama d’aires hispànics per entrar en contacte amb les
càmeres. Entre l’obra d’Àngel Guimerà i la pel·lícula s’hi va
interposar, però, la traducció realitzada per dos autors nord-americans i
el guió escrit pel germà del mateix De Mille, amb canvis substancials
respecte l’original.
L’actriu es va guanyar ràpidament la confiança del director i aquest
la va confrontar a Wallace Reid, un actor fins llavors secundari en el
qual hi veia moltes possibilitats. Vist el bon resultat de l’operació,
el director i els mateixos actors van rodar llavors “Carmen” i, un cop
confirmades les bones expectatives, la van estrenar abans que ”Maria
Rosa”. Però, tot i anar de plat de segona taula, aquest melodrama
d’amors i crims gaudí de bones crítiques i De Mille va deixar escrit a
les seves memòries que “Geraldine tenia un talent innat pel cinema.
Actuava amb la mateixa naturalitat amb la que cantava”.
Al cap de bastants anys de la seva estrena, “Maria Rosa” es va
projectar a Barcelona en el marc de la Setmana de Cinema del 1983, gracies al inquiet José Luís Guarner.
Trenta anys després, la Filmoteca de Catalunya l'ha presentada, avui diumenge 27 d’octubre, en la sessió de les 19.00 h,
una còpia en molt bon estat, procedent de l’Eastman House de Rochester amb motiu del Dia
Mundial del Patrimoni Audiovisual, auspiciat per la UNESCO, i en el marc
dels actes commemoratius del 150 Aniversari del Teatre Romea. Guimerà
va estrenar al Teatre Romea Mar i cel (1898), però la seva coneguda rivalitat amb Frederic Soler "Pitarra", dramaturg i empresari del Teatre Romea, va impedir que Maria Rosa s’estrenés
al local del carrer de l’Hospital. Després de la mort de Soler, les
obres més importants de Guimerà ja es van estrenar al Teatre Romea i van
convertir Guimerà en un dramaturg completament identificat amb
l’esperit de la seu per excel·lència del Teatre Català.
La sessió ha estat acompanyada al piano pel mestre Joan Pineda i
presentada per la professora Sharon Feldman, que ha dit, entre d'altres coses molt interesants, que "Maria Rosa" es va estrenar a Cincinatti el 1906. Tambè a parlat Josep Maria
Benet i Jornet i el director de la Filmoteca, Esteve Riambau.
NO EN TENIA NI IDEA. m'HAGUÉS AGRADAT VEURE-LA . Llàstima.
ResponElimina