ORATORI DE NADAL, BWV 248
Quan Johann Sebastian Bach, composa el seu Oratori per les festes de Nadal i Reis de l’any litúrgic 1734/35, no copia les orientacions musicals tradicionals de Nadal, sinó que composa la seva música adaptada als instruments barrocs de l’època i seguin els textos dels evangelis de Lluc i de Mateu. L’Oratori és doncs una obra sacra, i es compon de sis cantates. Aquestes cantates s’oferien en l’església luterana de Leipzig, la 1ª el dia de Nadal, la 2ª el segon dia (per nosaltres Sant Esteve) i la 3ª el tercer dia del temps de Nadal.
Les forces vocals i instrumentals que intervenen són: cor, com a solistes soprano, contralt, tenor (que narra l’evangeli) i baix, en la instrumentació: trompetes, timbales,flautes, oboès d’amor, corda i baix continuo.
En la segona cantata oboès d’amor i caccia, aquest últim afinat una 5ª per sots de l’oboè, i que s’utilitzava en partides de caça, Bach els ajunta com instruments barrocs sols emprats en aquest tros de partitura.
Aquesta tarda i dins un programa amonedat “Estimar la música, com fer-ho?” que un cop al mes, la professora Mª Dolors Rius, imparteix de forma didàctica i gratuïta, a l’església de Sant Felip Neri de Gràcia, hem escoltat les tres primeres cantates.
Projecció en pantalla gran d’un DVD enregistrat el 1999, sota la direcció de Sir John Eliot Gardiner, amb el Monteverdi Choir i English Baroque Soloists.
La bona acústica de l’església i la megafonia estrenada fa pocs dies, han contribuït a una bona audició.
A casa tinc aquesta mateixa gravació però en CD, i és un ritual sentir-ne cada dia una estona durant l’Advent per ambientar l’espera del Nadal. Ho faig des de fa molts anys.
Per si us pot interessar Els amics de Mozart ens conviden a la MISSA EXEQUIAL en el 220è aniversari de la mort de Wolgang Amadeus Mozart, a la Parròquia de Santa Maria de Gràcia, el dimarts, 13 de desembre a les 20,30 hores, entrada lliure, amb la col·laboració de Anna Belén Gómez, soprano i Alex Morandini, orgue.
Per poquíssim que pugui allí estaré
ResponElimina