dilluns, 2 de maig del 2011

L'ARPA I LES SEVES VIBRACIONS 99

Serguei RAKHMÀNINOV

En la segona part del concert de diumenge escoltarem les Danses simfòniques. Rakhmàninov en aquesta partitura combina diferents temes melòdics de nova creació amb cites constants a la música russa, i alhora utilitza per primera vegada el saxofon alt com a instrument solista.

Recordar que ell neix el 1873 a Semyonovo, Rússia, i feia pocs anys que un fabricant belga, Adolpe Sax havia inventat el saxofon , de la família de la llengüeta única , una barreja de clarinet i oboè. (Mª Dolors a tu que t’agrada el jazz segur que ja ho sabies, ja que el saxo soprano s’usa per les parts melòdiques)

És una partitura carregada de nostàlgia per la pàtria perduda, daten de 1940 i és l’última obra catalogada, aleshores ja exiliat als Estats Units. Dotades d’un espectacular ús del color orquestral, les Danses simfòniques neixen, com a resposta al desig de crear un ballet. Si troben :un tema inspirat en la reina de Shemakha de l’òpera El gall d’or de Rimski-Kórsakov, un motiu de la seva Simfonia núm. 1, inspirat en la música russa i uns temes eclesiàstics de cants litúrgics ortodoxes, com el Dies irae i Gospodi (Beneït pel Senyor).

Deia que sentia enyorança per la seva terra i que la seva inspiració va quedar enrere quan va marxar de Rússia per causes polítiques. La seva dona explica que en el llit de mort insistia en què sentia una música a prop, desprès d’assegurar-li que no hi havia cap música va dir “llavors la música és al meu cap”. Morí a Beverly Hills el 1943.

Als 71 anys de la seva composició tots nosaltres vam gaudir-ne el diumenge a l’Auditori.

1 comentari:

  1. No teniu la sensació de que ens falta temps per a fer tanta cosa com ens il.lusiona? M'hagués agradat sentir tant la mùsica com la M. Teresa. Jo només puc dir: m'agrada, m'emociona, em recorda una altra, no em diu massa, etc. quan sento una peça. Ella té la sort de gaudir-ne molt més!
    Fantàstic tenir la música dins el cap. Això ho penso sempre quan sento Beethoven, va quedar-se sord i continuava composant. Si això no es tenir la mùsica dins el cap...!

    ResponElimina