divendres, 8 de març del 2013

L'arpa i les seves vibracions, 258



                                     BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA

Avui un petit apunt sobre la Banda Municipal de Barcelona. Va ser fundada com a orquestra de vents i percussió el 1886 recollint una tradició centenària d’agrupacions musicals que des de l’Edat Mitjana cobrien els actes solemnes de l’Ajuntament.
Entre els anys 1915 i 1939, va viure una de les èpoques més glorioses sota la dirección de Joan Lamote de Grignon. Ell la va consolidar i en va aconseguir l’arrelament a la ciutat de Barcelona. D’aleshores ençà, la Banda ha fet un llarg camí i l’any 2011 va celebrar el seu 125è aniversari. Ha viscuts en diferents espais de la ciutat, actualment és formació resident de L’Auditori, on ofereix una temporada estable de concerts, i des del 2008 Salvador Brotons n’és el director titular. Amb ell la Banda vol potenciar l’estrena i interpretacions d’obres de compositors catalans, donar a conèixer el repertori original per a bandes simfònica i realitzar una programació variada i popular amb l’objectiu d’apropar la música a la ciutadania.
Segur que heu seguit actuacions als barris de la ciutat, a la participació del Grec i a les Festes de la Mercè.
Diumenge al matí a la sala Oriol Martorell (era la primera vegada que hi entrava) de l’Auditori, vaig escoltar la Banda dirigida aquell dia per J. Vicent Egea que va interpretar l’obra escrita per ell mateix, Suite Cèltica, inspirada en els fenòmens volcànics del parc natural de Timanfaya, a l’illa de Lanzarote. Va precedir aquesta partitura l’estrena d’un compositor valencià, Manuel Pardo, amb Dues invencions, estructurada en dos moviments: Doble cànon i Variacions, que va se molt aplaudida. La peça amb més força sens dubta la que va tancar el concert: Les danses polovtsianes del Príncep Igor, de Borodin. La fotografia correspon a una representació de l’òpera El Princep Igor, però li dóna color si l’associeu a la música.


1 comentari: