És l'últim
dia. Ara que ja coneixem on son els diferents racons, les normes i els trucs
per sobreviure, ara ens hem de fer a la idea que demà retrobarem la vida
acostumada, la nostra de debò. S'haurà acabat mirar per la finestra i no tenir
altra expectativa sinó la de potser veuré un dofí; tenir la línia de l'horitzó
com a únic barem del temps i els núvols la mesura del temps que passa. I tots
els matisos i intensitats del blau com a teló de fons. Un paisatge de Magritte
fet a mida. Hem tingut molt temps, per descansar, per xerrar, inclús per
treballar si haguéssim volgut, però la majoria l'hem passat intentant
trobar-nos, almenys jo. Hi ha tanta gent movent-se contínuament que és difícil
quedar en un lloc i no trobar-lo envaït amb la conseqüent variació de plans que
això comporta i fa que ja no trobis ningú, com esperaves. Penses que al cap i a
la fi d'un vaixell ningú no marxa però la veritat és que cada dia hem anat
descobrint gent nova, tothom sembla nou cada dia i hi ha molt pocs que ens
quedin fixats. En un vaixell, teòricament, no fas res però en realitat no
pares. Generalment només son expectatives.
Ens hem apuntat per visitar les
cuines. Tot i que, naturalment només ha estat un treure el nas ha sigut molt
interessant. Al barco hi ha dotze cuines diferents, cada una dedicada al
restaurant de dalt, al de baix, als especialitzats etc.
El que més clar m'ha quedat és
l'ordre, la neteja i l'organització, perfectes. Cada tipus de menjar té el seu
lloc i espai, cada cuiner treballa dedicat a una sola cosa, cada ajudant pica
ceba, o talla enciams, o dibuixa lletres en un pastís, enforna, fa croissants,
munta el plat, posa els plats a la rentadora etc. La maquina de rentar és com
un renta cotxes de franges i tant la mida com la temperatura etc estan
perfectament adaptades al que hi va. També els tipus de material va en
contenidors de diferent color segons si és porcellana, vidre, cartró, coberts
etc perquè també la màquina de rentar ho fa a diferents temperatures.
Les amanides es preparen en un lloc,
les mantegues en un altre, els plats calents ja no diguem. Les salses em sembla
que les tenen ja preparades en enormes pots. Crec que no s'hi cuina gaire.
Gairebé tot està ja preparat, excepte els pans, pastissets etc.
Els cuiners van amb pinganillo per
si han de rebre alguna ordre. Al davant de cada lloc de treball la foto del
plat acabat tal com ha de quedar i també als prestatges on deixen els plats.
Hi ha el Cuiner en cap, els
responsables dels diferents restaurants, el responsable de materials, el de
neteja i ordre, els de les cuines per pisos, el del bufet i del grill, els de
les diferents especialitats : cuina xinesa, italiana etc, el de pastisseria...
Els
forns són enormes. Al seu davant hi ha una habitació pel material que fan
servir : per ex.les cassolertes de la creme broulée, els plats per posar els
pastissos etc.
Cada tipus de menjar va emmagatzemat
en un tipus diferent de nevera amb atmosfera adequada, amb els graus de
temperatura i humitat convenient. Per això els enciams o la fruita són frescos
com acabats de collir.
Tot
el menjar especial, per exemple el kosher ve dels EE.UU ja fet i embolicat.
Ningú no pot tocar res. Recentment van tenir un problema amb una plata de
menjar kosher que va arribar oberta. Això va ser suficient per haver de
llençar-ho tot i desinfectar el barco. D'aquí el retard en embarcar i les
obsessives neteges de mans a què ens sotmeten. De tota manera és una mica
contradictori que d'una banda ens dutxin amb desinfectant i de l'altra puguem
prendre cafè en un lloc on els americans posen els peus (com els duguin) a
sobre les tauletes on hi deixem els plats.
Les
quantitats, començant pel nombre de servei de cuina que és de 2.500 persones,
són impressionants: Per exemple, en cada creuer de set dies, duen: 1.800 kg de
carn, 6.800 kg de pollastre sencer i 1.500 de pits de pollastre, 590 kg de
llagosta, 1.100 de salmó, 3.800 dotzenes d'ous frescos,, 34.000 k de fruita
fresca, 3.785 litres de gelat etc En un dia normal se serveixen més de 12.000
plats entre passatge i tripulació. El cuiner que ens ho ha ensenyat ens ha dit
que treballen deu hores al dia, amb dues de descans. I fan dos mesos de
vacances.
Ens han explicat moltes més coses però no us
ho puc explicar tot.
A la tarda
fem la maleta perquè aquest vespre les recullen. Ha fet molt bon dia però amb
vent i per tant el mar està més revoltat que altres dies. Total que estava al
balcó mirant el panorama de la posta i !gran emoció! , uns dofins saltaven a
pocs metres. El mar és un espectacle inacabable, sempre diferent. Tant si està
en calma o mogut, les variacions entre el proper i el llunyà són subtils canvis
de color o de forma o moviment. I també la llum i els núvols que l’acompanyen.
Durant aquesta travessia la línia de l’horitzó ens ha marcat la pinzellada del
recorregut, adés confós, adés ben delimitada, contrastada, esperançadora o
calma. Sempre suggeridora. El vaixell, lleugeríssimament balancejat avança amb
pas segur. Ara que el sol ja no hi és, la lluna, finíssima en quart creixent
sembla ser el fidel de la balança. Allí s’aguanta l’equilibri de la profunditat
del món desconegut i l’aire. Entre els dos, qualsevol cosa és possible, inclús
la impassibilitat del pas del temps. Lentament es va enfosquint i el rosa
llunyà donarà pas a les estrelles: la Ossa amb la Polar, el triangle d’estiu,
encara i més avançada la nit Orió refulgent, contemplats per últim cop aquesta
nit en que l’aigua ens sosté i els dofins juguen a seguir-nos.
La descripció que fas de les cuines del vaixell és absolutament "espatarrant".
ResponEliminaDoncs pensa que només era un tastet.
EliminaPerdona, vuill dir la d'ahir.
EliminaM'agradarà que ens expliquis més coses quan ens veiem, he disrutat del teu viatge per les bones explicacions. Sols ens falta saber quelcom del xino, vei i misterios.
ResponEliminaM'he llegit tota la crònica del vostre viatge en creuer per la Mediterrània, i m'ho he passat "pipa"... sobretot amb el bon sentit de l'humor amb que expliques les coses.
ResponEliminaA nosaltres no ens agraden els creuers, no n'hem fet mai cap, a part del Hurtigruten de Noruega, però allò es una mica diferent, més humà, més relaxat. Aquests creuers multitudinaris, plens d'americans xorres, i de gent adinerada i hortera, la veritat no ens sedueix. També veig que hi ha dies sencers al vaixell sense tocar terra, i després visites molt apressades a llocs que són interessants i que els has de veure en poques hores....
Mal grat tot, veig que us ho heu passat bé, anat amb una bona colla d'amics coneguts sempre és millor, i això és el que compte en definitiva.
Torno a repetir, felicitats per la teva crònica... i com diu la Ma. Teresa... i del xino, que?
Ai el xino! No sigueu impacients que cada cosa té el seu temps.
ResponElimina