dijous, 27 de maig del 2010

L'ARPA I LES SEVES VIBRACIONS 15

La música del rus Midest Mussorgski és equiparable en el camp de la literatura a la de Lev Tolstoi. Els dos tenen una manera d’entendre l’art amb les dimensions del paisatge rus, els dos entenien la creació com l’acte suprem de llibertat.

Diumenge al matí a l’Auditori vaig gaudir de l’obra Quadres d’una exposició, que el 1874Mussorgski escriu per a piano, en forma de suite , inspirat per l’exposició pòstuma de deu pintures del seu amic Alexandrovich Hartmann, mort als 39 anys. Va voler dibuixar en música alguns dels quadres exposats, traslladant al pentagrama el traç sobre la tela o els colors que mostraven alguns dels quadres exposats. (Molts anys més tard un altre rus elaboraria des de la pintura una teoria inversa, seria Kandinski)

És una obra mestre del tipus de música romàntica. Posteriorment Maurice Ravel adaptà per orquestra la música inicial sols per piano de Mussorgski, cosa que va fer que fos coneguda abastament fora del seus país. Però no fou fins el 1922 per encàrrec de la Simfònica de Boston.

L’obra juga amb el lirisme i la pantomima, el gest poètic i el còmic, propi del final del s.XIX

En aquests quadres, hi trobem elements molt diversos de temes que no tenen res en comú: el gnom inicial, el Castell amb el trobador, els nens que juguen al jardí, el carro de bous, els pollets que surten de l’ou … i així fins a deu, l’últim és la Gran Porta de Kiev. Un passeig que, en l’orquestra de Ravel, queda assenyalat magistralment en els instruments de vent i en el protagonisme que li dona.

Mussorgski neix a Karevo el 1839 i mort a Sant Petersburg als 42 anys. Va patir problemes amb l’alcohol i crisi nervioses, que li van restar facultats.

Ara que els nostres lletrafrits Rafel i MªDolors guanyen premis literaris, potser un dia, sortirà algun músic que posi melodía als seus escrits. Ho desitjo de veritat.


3 comentaris:

  1. Fantàstic Ma. Teresa! Gaudeixo d'allò més dels teus comentaris musicals, jo que sóc una autèntica analfabeta.
    Tant de bo algú posi música als escrits dels nostres companys i amics, encara que ja no hi siguem per a gaudir-ne.
    Fins d'aqui una estona.

    ResponElimina
  2. MODEST MUSORGSKI
    Siempre me gustado la música de Musorgski, empezando por “Una noche en el Monte Pelado”, el tema de las brujas, el diablo y el aquelarre, dentro de lo que se ha llamado Escuela Nacional Rusa. Aunque su versión no es la que más se conoce, la que todos conocemos fue la versión que generalmente se escucha hoy en día: la adaptación, algo más suavizada que no el áspero original, realizada por Rimski – Korsakov, y estrenada después de la muerte de Musorgski. Rimski también hizo el arreglo de la ópera (gran ópera) “Boris Godunov” y ya podemos pasar a los “Cuadros de una exposición”, suite pianística que como bien dices fue conocida sobre todo debido al arreglo de Ravel por encargo de la Orquesta Sinfónica de Boston (de nuevo Boston en nuestros escritos). Su pieza final “La gran puerta de Kiev” hace referencia a un proyecto de Hartmann no llegó a realizar: sobre el atentado fallido contra el zar Alejandro II en 1866. Es de una grandiosidad y una apoteosis semejante a la coronación de Boris Godunov. Ravel supo ser fiel a la melodía de la obra, aunque hay quien opina que el final de la pieza Ravel supera a Musorgski. Es un suerte disponer de tiempo para escuchar música en vivo, algo que yo he dejado, muy a menudo de lado, por mis problemas de oído. Deseo que lo sigas disfrutando. Rafael.

    ResponElimina
  3. M'encanten els teus comentaris. Potser hauriem d'instaurar unes vetllades musicals amb música de fons.

    ResponElimina