dimarts, 3 de maig de 2016

L'arpa i les seves vibracions, 416





                                        MUSEU GOYA
Segueixo amb Goya, aquesta vegada des de Saragossa, on anàrem al dia següent de Fuendetodos a visitar el museu que ara porta el seu nom,  carrer Espoz y Mina, 23. Va obrir com a Museo Goya - Coleccion Ibercaja  el 26 de febrer de 2015. Anteriorment acollia les col·leccions d'art del professor José Camón Aznar, ubicat en la casa de Jerónimo Cósida, una de les mostres més boniques de l'arquitectura civil del Renaixement saragossà.


El museu conté 500 obres, destacant 15 de Francisco de Goya i la col·lecció completa dels seus gravats, fet que el converteix en el centre de referència de l'obra de Goya a l'Aragó.
Nosaltres, anem directament a la secció dels gravats, col·lecció completa de 80, rigorosament  numerats amb una anotació sobre cada u. Magníficament exposats en una sala rectangular en penombra, només  un llumet sobre cada gravat, fa la impressió ser dins la temàtica a la  que Goya ens vol introduir,  horrors i misèries del temps en el que els va dibuixar, descomposició de la societat espanyola del segle XVIIIè, sobretot de la noblesa i el clero, en un món en crisi. La seva sordesa total (produïda possiblement per una lenta i continuada intoxicació dels  àcids i pintures que ell mateix es fabricava i que manipulava , ja que  desconeixia la seva toxicitat), el van aïllar del seu entorn, fent-li viure  tota l'esgarrifança que els seus ulls veien.
Estudiants i gent diversa ens apropàvem als gravats, quasi en silenci, només amb un xiuxiueig compartíem un per un cada dibuix. El clima és perfecte per a captar totalment l'obra. Experiència única en la temàtica dels horrors.


Les quatre sèries formen els Caprichos, Desastres, Tauromáquia y Disparates.
Decidim no veure res més del museu, ens hi hem ficat a fons , estem corpresos i mana el desig de no barrejar estils.


Tot seguit ens espera una visita al teatre romà Caesaraugusta.  M'aturo aquí, demà us en faré cinc cèntims.