Durant la setmana d’estada a Roma, abans d’assistir al Congrés, decidirem
fer una escapada de dos dies a Assis, així que el dilluns de bon matí, ens
plantarem a l’estació Termini per treure els bitllets. Caos total per entendre’ns amb els itineraris, horaris, etc.
finalment en el Binario 1, però al final
del tren convencional, sortia un altre tren a les 11,28 hores cap a Ancora, però ens calia fer canvi a
Foligno, just dos estacions, per arribar
a Assis, en el tren cap a Perugia. A les 13h. 46 m. finalment, trepitgem
l’estació d’Assis on ens rep una pluja i un fort vent que no ens deixarà durant tot el dia i tota la nit; el nostre equipatge
era una humil bossa de mà amb el pijama i el raspall de les dents. Xops de tots
costats, ens assecàvem la roba amb el assecador
de cabell de l’Hotel Roma, on teníem la reserva per a dormir dues nits, cosa
que no férem per la imminent Vaga general italiana, i la por de quedar-nos allí
sense retorn, així que deixarem l’hotel
a la tarda següent, per tornar a Roma, aquest cop amb un tren directe en tan
sols 2 hores, 35 minuts . Durant el trajecte veiérem les inundacions de la
regió del Laci i el mal que havia fet l’aigua als conreus i a les cases. A Roma
el Tíber, ( Tevere per ells) anava pujant de nivell amb gran preocupació de les
autoritats.
Tots aquests inconvenients no ens amargaren la visita a Assis . Un dels
objectius era veure les pintures del Giotto, restaurades fa pocs anys,
que ens mostraren els colors originals amb tota la seva bellesa. Se li
atribueixen a Giotto,com les seves primeres obres, aquests frescos de la
Basílica de Sant Francesc. Ell i els seus deixebles, pintaren un cicle de 28
frescos, basats en la història i llegenda de la biografia de Sant Francesc. La
seva pintura és considerada com el
naixement de l’art italià, precursora de les innovacions que canviarien la
marxa de la pintura des de l’humanisme del Renaixement, fins el segle XX.
Deixeble de Cimabue, pren com a mestre
la natura, en escenes en llocs concrets, on les figures s’insereixen d’una
manera natural, gestos, moviments, expressions , que trenquen l’estil bizantí
que dominava la pintura a mitjans del
segle XIII. Pocs visitants dins la immensitat de la Basílica, sols un grupet de
japonesos, això ens permeté gaudir en calma dels 28 frescos, pintats per Giotto
de Bondone, nascut a Florència el 1267 i
mor a la mateixa ciutat el 1337.
Tens alhora traça a explicar aventures i a descriure art: vas forta per la vida, noia.
ResponEliminaAquests dies ens fem farts de riure amb les dedicacions vaticanes al bou, la mula, Maria Verge, etc. Ho dic per Assís i el pobre Francesc, que amb tan bona fe inventà el pessebre amb els animalons. Almenys un ruc sí que hi era, perquè el transport de Maria prenyada era aquest mitjà de locomoció. I hi devia haver cabres, amb els pastors tan a prop... Qui no té feina, el gat pentina. I les iaies faldilleres del Vaticà es deuen avorrir força.
Salut a raig.
Com sempre, una lliço de coneixements.
ResponEliminaRecordo Assís com un lloc de pau i en el qual el temps s'havia aturat i el sol lluia com mai. Espero qwue malrat la luja aquesta sigui la teva impressió transmesa per les pintures del Giotto.
ResponElimina