dimecres, 3 de desembre de 2014

L'arpa i les seves vibracions, 369

RICHARD STRAUSS


Moltes vegades, les circumstancies de la vida venen encadenades sense que un ho busqui, són així i prou. Ahir us parlava de la música d'Arabella escoltada al Liceu i,  just unes hores més tard, el diumenge al matí , en el concert de l'Auditori el programa musical programava dues peces també de Richard Strauss: Don Joan i Les facècies de Till Eulenspiegel. Dos grans poemes simfònics per commemorar el 150è aniversari del seu naixement.
A 30 anys, Strauss ja havia assolit fama a tot Europa amb els seus espectaculars poemes simfònics.
Don Joan data del 1888 i és basa en versos del poeta austríac Nikolaus Lenau, una part del qual no fou publicada fins desprès de la seva mort, pertany als poetes que expressaven pessimisme en les seves obres i,  Till Eulenspiegel data del 1895 i, la història es basa en fonts populars i tradicionals, que explica amb molt bon humor les malifetes d'aquest personatge picaresc. Mª Dolors i Rafel, segur que coneixeu els contes i dibuixos del personatge i que els heu explicat als vostres nets.

En quan a la música els dos temes que fan referència al personatge són interpretats per la trompa i el clarinet, que representen Till respectivament: El tema de la trompa és una melodia cantarina que arriba a un clímax, cau bruscament avall i acaba en tres notes llargues, fortes i greus. El tema clarinet és astut i trapella que suggereix un embadocador fent el que millor sap fer.

Així doncs teniu descrites dues versions ben diverses de la música de R. Strauss que he escoltat aquest cap de setmana: l'Arabella i dos dels poemes simfònics.

Els poemes deriven d'obres literàries, així que els lletraferits podem rellegir els seus autors.