diumenge, 30 d’abril del 2017

DE L'ENIGMA DE LA TRESCA



Quan jo era petita, fins els sis anys, viviem a la Via Laietana al davant del Cinema Princesa, Quan sortiem amb el meu pare a passejar, un dels llocs que m'agradava molt era on hi havia el rellotge lluminós al davant de la Banca Rosés que l'havia fet instal·lar allí l'any 1935. Era molt divertit jugar a encertar el moment en que s'encendria el cercle següent, senyal que havien passat cinc minuts des d'aquell on jo hi era. Com veureu el meu pare m'aviciava i tenia molta paciència. 
Aquest rellotge encara hi és però força malmenat. L'havia fet un rellotger de Barcelona anomenat Cabrerizo, segons el projecte de J.B. Sales qui va patentar aquest tipus de rellotge.
L'esfera és de pedra artificial i els ulls de les hores i minuts són de vidre glaçat. El dibuix cetral és un Mercuri, símbol del Comerç i tant ell com els dibuixos i  el marc que l'encercla són de llautó amb perfils daurats. 
Amb el temps es va fer malbé i com que El relltger Cabrerizo havia mort, ningú no es veia amb cor d'arreglat-lo i va estar mot temps mut. Quina contradicció : un rellotge que no marca i el temps va passant. Finalment quan el 1989 la Conselleria de Governació  de la Generalitat es va instal·lar on havia estat la Banca Rosés, el fill de Cabrerizo el va restaurar (crec que no totalment). Ara, el pobre rellote està en franca decadència i en mans d'un complex hoteler. Però vull creure que els anys que va estar aturat em van afectar i per mi no compten. O sigui que sóc molt més jove del que semblo. Ves a saber si m'he convertit en una aplicació de la teoria de la Relativitat..
Ah, d'aquesta mena (i pràcticament calcat)  al carrer de Rocafort 2, el Banc Condal n'havia fet posar un altre també construït pel mateix rellotger. Crec que encara hi és però cap trescada m'hi ha dut i no us en puc donar raó. Aquesta falta serà esmenada pròximament. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada