diumenge, 1 de juliol de 2018

L'arpa i les seves vibracions, 485

MÚSICA DEL RENAIXEMENT A CATALUNYA

Resultado de imagen de de canendi elegantia

Assisteixo, amb els amics al concert a l’aire lliure en el marc incomparable de l’espai barroc i acústicament privilegiat  de la antiga Casa de Convalescència, seu des de fa molts anys de l’Institut d’Estudis Catalans.Gaudim d’una nit en que la temperatura és molt agradable.
El secretari general de l’IEC, Romà Escalas, fa la introducció de l’acte i ens presenta el programa, que durant els mesos de juny, juliol i novembre,  serà un cicle de concerts titulat ”Música al claustre: cobles i capelles”.
Avui és un conjunt vocal, especialitzat en música del Renaixement, que interpreta un programa centrat en compositors de l’escola catalana. Així, hem pogut sentir peces de Joan Cererols, i  obres poc conegudes de Vila, Alberch o Cabanilles, entre altres.
De Canendi Elegantia, el grup d’avui, està compost de vuit cantants masculins; dos contratenors, tres tenors, dos baixos i Francesc Garrigosa, tenor i director del grup. En la segona part Jordi Ribell al clavicèmbal .
                      
A destacar per la seva bellesa el Magnificat a 4  de Pere Vila, que prové d’un manuscrit de la catedral de Tarassona (1465/1538), i que De Camendi Elegantia ’ha reestrenat enguany després de 500 anys I que ens ofeix en primícia, ja que feia cent anys que no es cantava.
La resta del programa, obres en la seva majoria religioses, Pueri hebraeorum, Ave maria, O vos omnes, que es cantaven en les esglésies i algunes de profanes, tan en llatí com en castellà i la d’El bon jorn , (ensalada renaixentista).La seva temàtica s’inscriu en el cicle de Nadal. A traves d’un fil narratiu, diversos pastors relliguen un seguit de cançons i villancets en català, castellà i occità, rubricats per una salmòdia llatina. Mitjançant la recreació musical d’un estil costumista i pseudo popular , l’autor cercava d’apropar l’evocació del misteri del Naixement als fidels que omplien el temple desprès de la Missa del Gall. A Mateu Fletxa de València li devem aquesta deliciosa peça composta durant el segon terç del segle XVI
Per acabar tres peces de Joan Cererols: Al amor que viene, !Alarma! Toca el amor,  i !Ay, que dolor!.

La musica que hem escoltat aquesta nit, ens confirma que la permanència dels repertoris han garantit que els termes de cobla i capella mantinguin, encara avui, el significat original com a testimoni de la seva identitat.

Resultado de imagen de de canendi elegantia
De Canendi Elegantia


Resultado de imagen de clavicembal
Clavicèmbal




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada