dissabte, 21 de febrer del 2015

L'arpa i les seves vibracions, 376


L'holandès errant

Adrianne Pieczonka,  és SENTA
He trobar una bona enquadernació de  la traducció en català del text alemany de L'holandès errant. La he llegida de cop per assabentar-me del text també escrit per Wagner. Ell és l'autor del llibret i de la música.
He tingut oportunitat de veure al Liceu dues vegades la representació del "Vaixell fantasma", (títol en alemany), en diverses versions , d'això ja en fa anys. Ara quan penso en fets, ves per on de tot fa molts anys... segur que també us passa a vosaltres.

Us transcric una part de la balada que tan m'agrada. 

Iohohohe! Iohohohe!
Vau trobar el vaixell a la mar,
roges les veles, negre el pal?
A bord, l'home pàl·lid,
el senyor del vaixell, vetlla sense repòs.
Hui! com bramula el vent! Iohole!
Hui! com xiula entre les cordes! Iohole!
hui! Com una fletxa, vola,
sense destí, sense repòs, sense treva!
Però l'home pàl·lid
encara pot aconseguir la salvació,
si troba una dona que, fins a la mort,
li sigui fidel a la Terra!
ai, quan la trobaràs,
pàl·lid navegant?
Pregueu al cel
que aviat una dona li vulgui fidelitat!

L'òpera s'acaba amb gran força expressiva musicalment, mentre Senta que  s'ha tirat al mar per salvar l'home errant diu:

Glòria al teu àngel i al seu manament!
aquí em tens, fidel fins a la mort!

Senta és una gran dona. Wagner diu del seu personatge: " No deixeu que el cantó somiador de la seva naturalesa sigui entès en el sentit del modern i malaltís sentimentalisme.

Si us animeu ens veiem dimarts al cinema Girona, a les 8,15. Versió en directe des de Londres.


1 comentari:

  1. HOLA MARIA TERESA I LA RESTA: JA TINC L'ENTRADA PER DEMÀ. A LES 20H. ESTARÉ A LA PORTA (DOS MINUTS DES DE CASA MEVA!) QUÈ BE QUE ENS VEUREM!.

    Per cert, un dia que entro al blog, vull dir-vos les pelis que he vist aquestes últimes setmanes i que continúen fent, bon senyal (varem tenir sort, totes bones!):

    The imitation game
    Whiplash
    Nightcrawler
    La isla mínima
    Big Hero 6 (animació)

    Aquesta nit tenia la ràdio posada per anar seguint els Oscar, però com que em dormia, només m'he assabentat d'alguna cosa, per exemple, que l'Oscar al millor actor de repartiment, pel profe de música de Whiplash, no recordó el nom. I el del actor principal pel que va fer la perfecta imitació de Stefen Howkings, o algo així (d'aquest no es que no m'enrecordi, es que no se el nom). Suposo que al migdia ho sabré, si es que abans en Rafel no m'ho comunica.

    Ah! també vaig veure al Diagonal Mar la versió del director de ALIEN. Estupenda!

    Fins aviat, espero!

    ResponElimina